FA

مقدار ماکزیمم ولتاژ، جریان و فرکانس و کاربرد آن


مقدار ماکزیمم ولتاژ، جریان و فرکانس و کاربرد آن


به طور معمول از لحظه روشن شدن دستگاه اندازه گیری مقادیر ولتاژ، جریان و فرکانس نمایش داده می شوند و مقدار ماکزیمم یا بیشینه آن می تواند در حافظه ذخیره گردد. این متغیر ذخیره شده امکان عیب یابی و درک بدترین شرایط کاری دستگاه را فراهم می کند. از این رو در دستگاه پاورمیتر یا اندازه گیر چند کاره یا مولتی متر شرکت ابزارآزما با نام تجاری femto electric این امکان با نماد Max تعبیه شده است.

مقدار مکس در پاورمیتر فمتو الکتریک

باید دقت کرد که مقدار ماکزیمم لحظه ای متفاوت با مقدار ماکزیمم مقدار موثر می باشد. ماکزیمم لحظه ای در بیشتر موارد ارزش کاربردی ندارد ولی ماکزیمم مقدار موثر کاربردی و سودمند است.  در شکل بالا مقدار ماکزیمم لحظه ای نشان داده شده است. ولی مقداری که Max در دستگاه اندازه گیری نشان می دهد مربوط به ماکزیمم مقدار موثر می باشد و در یک دوره تناوب برق شهر (20 میلی ثانیه) محاسبه و به دست می آید.

در صورت انتخاب نماد Max یا ماکزیمم مقادیر ماکزیمم ولتاژ، جریان و فرکانس از زمان روشن شدن دستگاه نمایش داده می شود. در مورد ولتاژ و جریان ماکزیمم مقدار موثر یا rms به عنوان مقدار max ذخیره و ثبت می شود. در زمان انتخاب پارامتر Max مقادیر ماکزیمم برای متغیرها بر روی سون سگمنت ها نمایش داده می شوند.

کاربرد این پارامتر در عیب یابی تجهیزات الکتریکی می باشد و مقدار آن در طول ساعات کاری دستگاه نشان دهنده ایراد دار شدن یا نشدن دستگاه می باشد.

در صورتی که مقدار ماکزیمم ثبت شده برای ولتاژ یا جریان یا فرکانس غیرعادی باشد می بایست به بررسی دلیل این واقعه یا حادثه پرداخت و با تمهیداتی از تکرار آن جلوگیری کرد. این عمل نیازمند تجربه بالای بهره بردار می باشد و جواب منحصر به فردی ندارد و در سیستم های مختلف می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از این دلایل می تواند گیر کردن آشغال یا مسدود کننده در مسیر کارکرد الکتروپمپ، نوار نقاله، اجزای مکانیکی دوار یا خطی باشد. برخی مواقع نیز روی دادن مقدار بزرگ برای متغیر Max منشاء بیرونی دارد و به شبکه برق بر می گردد.

نویسنده: دکتر حامد ملااحمدیان، مدیرعامل شرکت دانش بنیان تجهیزات ابزار آزما

تاریخ:1401/11/01
بازدید:315 بازدید
مقالات
سلام، سوالی دارید در خدمتیم